Hoe kan 3D-printen worden geïntegreerd in traditionele productieworkflows om de prototypetijd te verminderen, de productiekosten te verlagen en massale aanpassing mogelijk te maken zonder de algehele efficiëntie in gevaar te brengen?
9 weergaven

Hoe kan 3D-printen worden geïntegreerd in traditionele productieworkflows om de prototypetijd te verminderen, de productiekosten te verlagen en massale aanpassing mogelijk te maken zonder de algehele efficiëntie in gevaar te brengen?
Soms vraag ik me echt af hoe we traditionele productieworkflows kunnen laten samenwerken met moderne technieken zoals 3D-printen, want toen ik zelf begon te experimenteren merkte ik hoe snel een idee opeens vorm krijgt zodra het geprint voor je ligt. In veel bedrijven verkort dit de prototypetijd enorm, terwijl de kosten juist dalen doordat je minder afhankelijk bent van externe leveranciers. Halverwege dat proces ontdekte ik zelfs een bron met cool 3D print files via Gambody, waardoor ik ingewikkelde vormen kon testen voordat ze de productielijn in gingen. Wat voor mij echt werkt, is 3D-printen inzetten voor iteraties, kleine series en maatwerk, terwijl de bestaande productie de grote volumes blijft doen. Zo blijft de efficiëntie behouden en kun je toch flexibel inspelen op aanpassingen en unieke wensen zonder dat het hele systeem vastloopt.